NABORYInformacje o naborach, terminy i dokumenty

Turystyka korzysta z dotacji – wywiad z Marcinem Pałachem

Zachęcamy do lektury wywiadu z dyrektorem Tarnowskiego Centrum Informacji – Marcinem Pałachem, którego udzielił dla portalu www.turystykamalopolska.pl.

Joanna Jałowiec: Jakie atrakcje Tarnowa i okolic są najchętniej odwiedzane przez turystów?
Marcin Pałach: Zarówno turyści indywidualni, jak i grupy najczęściej zwiedzają zabytkowe centrum miasta, w tym:
– Katedrę – świątynia słynie z monumentalnych renesansowych nagrobków przedstawicieli rodu Tarnowskich oraz manierystycznego Ostrogskich, które uchodzą za jedne z najwybitniejszych polskich dzieł sztuki takich mistrzów jak: Bartłomiej Berecci, Jan Maria Padovano i Jan Pfister. Pomnik nagrobny Barbary z Tęczyńskich Tarnowskiej jest uważany za najpiękniejszą rzeźbę doby Renesansu przedstawiającą kobietę w Europie (oczywiście na północ od Alp),
– Rynek – z zachowanym średniowiecznym układem architektonicznym, renesansowym Ratuszem z najstarszym w Polsce działającym mechanizmem zegarowym, renesansowymi kamienicami, w których mieści się Muzeum Okręgowe,
– Muzeum Diecezjalne – najstarsze w Polsce, z unikatowymi kolekcjami sztuki cechowej – rzeźby i malarstwa tzw. szkoły krakowsko-sądeckiej. Jeden z budynków kompleksu Muzeum to najstarsza tarnowska kamienica z 1524r. tzw. Dom Mikołajowskich.
– Muzeum Etnograficzne z pierwszą w Europie stałą wystawą poświęconą życiu i kulturze Romów. Na dziedzińcu muzeum znajduje się kolekcja oryginalnych wozów taborowych.
– Bimę – jedyny ocalały fragment najstarszej tarnowskiej synagogi wraz z kwartałem żydowskim, wyznaczonym ulicami Żydowską i Wekslarską.
Niemniejszym zainteresowaniem cieszą się drewniane kościółki, których w Tarnowie jest aż trzy, włączając leżący tuż za granicą miasta kościół św. Marcina leżący nieopodal ruin zamku Tarnowskich.

Osobną kategorią są wycieczki podążające szlakiem żydowskim – głównie z Izraela i Niemiec oraz grupy węgierskie, które zwiedzają miejsca poświęcone bohaterowi obu narodów – Józefowi Bemowi, w tym jego Mauzoleum w Parku Strzeleckim. Jeśli chodzi o region, najczęściej odwiedzane miejsca to zamki: Dębno, Nowy Wiśnicz, baszta w Czchowie, „Kolorowa wieś” (Zalipie), Ciężkowice i Skamieniałe Miasto, Kąśna Dolna (Dwór Paderewskiego), kopalnia soli w Bochni, Lipnica murowana (kościółek św. Leonarda z listy UNESCO) oraz szlaki: cmentarzy z I wojny światowej i architektury drewnianej.

Jakie gałęzie turystyki mają szansę rozwoju ze względu na uwarowania historyczne, ekonomiczne i położenie Tarnowa?

– Agroturystyka, turystyka miejska, turystyka weekendowa, turystyka aktywna ze względu na mnóstwo szlaków pieszych, rowerowych, turystykę konną, turystyka rodzinna (mnóstwo agroturystycznych gospodarstw, dużo atrakcji dla dzieci zarówno w mieście jak i w okolicy) oraz turystyka zakupowa (liczne sklepy, funkcjonująca Galeria TARNOVIA i druga Gemini PARK Tarnów – czyli trzecie co do wielkości centrum handlowe w Małopolsce po Galerii Krakowskiej i Bonarce).

W jaki sposób promowane jest miasto i jego atrakcje?
– Poprzez udział w targach turystycznych krajowych i zagranicznych, organizację imprez study: dla dziennikarzy i biur podróży, poprzez kampanie promocyjne (TV, prasa, radio, internet), wydarzenia promocyjne, kulturalne, sportowe (m.in. Międzynarodowy Tabor Cygański, Festiwal Komedii TALIA, Tarnowska Nagroda Filmowa, Forum Inwestycyjne w ramach Światowego Forum Ekonomicznego w Krynicy, Światowe Forum Mediów Polonijnych, Zd(e)arzenia czy żużel). Obecnie pracujemy nad stworzeniem LOT (Lokalnej Organizacji Turystycznej), statut jest już gotowy, rejestracja jeszcze w tym roku…

Jak wygląda rozwój ruchu turystycznego w liczbach?
– Niestety, wciąż nie ma danych ostatecznych za 2009 r. jednak z naszych obserwacji i tych cząstkowych informacji wynika iż 2009 rok był porównywalny do 2008. A juz teraz widzimy że 2010 był (jest) najlepszym do tej pory…

Jak oceniają Państwo rozwój tarnowskich podmiotów gospodarczych z branży turystycznej?
– Bardzo dobrze nam się współpracuje. Podmioty podnoszą jakość usług, korzystają z dofinansowań (np. hotel TARNOVIA z MRPO – remont; dofinansowania do projektów „miękkich”), program rewitalizacji Starego Miasta Tarnowa, remonty z MPRO instytucji: Mościckie Centrum Kultury, tarnowski teatr, tarnowski Aquapark. Powstają nowe, ciekawe miejsca, np. Ranczo w dolinie, Park linowy, tory kartingowe w Tarnowie, nowe obiekty noclegowe (Podzamcze – obiekt w trakcie kategoryzacji, hotel Zabawa, rozbudowa campingu w Tarnowie), remont w Tarnowskiego Centrum Informacji – dostosowanie punktu it do wymagań Małopolskiego Systemu Informacji Turystycznej, w którym Tarnów odgrywa kluczową rolę.

Jakie zrealizowane projekty lub inwestycje przyczyniły się do rozwoju i promocji miasta w kontekście turystyki?
– Przede wszystkim Aquapark, teatr tarnowski, remonty w obiektach noclegowych (m.in.: Tarnovia, Cristal Park, Camping) i budowa nowych (Willa Krzyska, Podzamcze). Projekty „miękkie” oraz dodam trochę nieskromnie: otwartość i profesjonalne podejście do obsługi turystów w Tarnowskim Centrum Informacji – znajomość języków obcych przez kadrę, doświadczenie, godziny otwarcia.

Dlaczego Tarnów zdecydował się mocno postawić na rozwój turystyki (duży budżet w 2009 r.) Jakie są oczekiwane efekty?
– Poprawa infrastruktury czasu wolnego zarówno dla mieszkańców jak i turystów, rozpoznawalność marki Tarnów. Oczekiwane efekty to wzrost przyjazdów do miasta i okolicy, więcej pieniędzy zostawionych w mieście a co za tym idzie wzrost dochodów mieszkańców. Miasto liczy też na wzmocnienie marki Tarnów. Zainteresowanie miasta inwestorami, a tym samym wzrost zatrudnienia w mieście i regionie, spadek bezrobocia, które i tak jest niskie w mieście a w okolicy niestety wciąż wysokie…

rozmawiała: Joanna Jałowiec
www.TurystykaMalopolska.pl